Když jsem v jeden vánoční večer
umýval nádobí, měl jsem možnost poslechnout si záznam koncertu, v němž si
Daniel Landa zazpíval pár písní Karla Kryla a v přestávkách mezi nimi se
poddával poněkud zvláštnímu vlastimilovnému moralizování. Nejdříve jsem to bral
dosti pobaveně jako lusus naturae,
ale pak mi připadlo, že je důležité se k brainwashingu, který nám
Radiožurnál (záznam byl vysílán ale také na ČT 2) vnutil, vyjádřit. Demagogie
šla Landovi totiž vždycky lépe než hudba, ačkoli hudebník to rozhodně není
špatný.
Nejprve mne dojala jeho slova díků na adresu těch, kdo ho přijali do
svého kostela i přes pověst, jakou má. Ono mít Landu v kostele a vnutit se
takto masmédiím, to není špatná reklama (zvláště ne v xenofobním národě).
Reklama je ovšem byznys. Smutnější je to, že si dovedu představit katolíky,
kteří si dokážou plést Krista s vlastí stejně úspěšně, jako to dělá Landa,
a kteří dokonce považují za nutné tuto poněkud tisovskou verzi křesťanství co
nejvíce propagovat mezi podle nich upadajícím lidem. Milé je ovšem od Daniela
Landy, jak dokáže ocenit nepředsudečnost svých hostitelů, on, který se stal
hlasatelem těch nejhorších předsudků. Jen si vzpomeňme na texty rasistické
skupiny Orlík, např. Bílou ligu lze najít zde:
http://www.daniellanda.cz/diskografie/deska/orlik-demise/1
Jistěže má každý právo na konverzi, na odmítnutí starých špatností a na
novou cestu – domníval jsem se, že tohle má Landa dávno za sebou. Čekal bych,
že jakožto znovuzrozený křesťan neopomine využít příležitost
k explicitnímu odmítnutí rasismu a skinheadů, že bude mluvit o bratrské
rovnosti všech lidí, neboť Kristus
Pán umřel na kříži za bílé i za Rómy. Nic takového jsem neslyšel. Landa
nepochopil ani to, že pravá vlast
křesťana je v nebi a není na zemi, byť by tou zemí byla Česká kotlina. Mám
vážné obavy, že svým myšlením zůstal tím, kým byl, jen se poněkud rozšířil jeho
obzor o Karla Kryla, Jana Palacha, katolicismus apod., což všechno asimiluje
jeho rasismus zjemnělý v nacionalismus. Lásku, základní osu celého
křesťanského učení, redukuje na altruismus v rámci národa a jeho „tradic“.
Univerzální církev („katolický“
znamená řecky „obecný“), která vyznává Mesiáše židovské národnosti a jejíž
světci jsou skoro ze všech koutů planety, působí opravdu velmi bizarně, když
z jejího chrámu do všech stran v hlavním vysílacím čase a ještě
k tomu o Vánocích znějí zanícená D. Landy, která si nelze nespojit
s jeho minulostí. Rád bych připomenul při té příležitosti pár vět T. G.
Masaryka (Karel Čapek: Hovory s T.
G. Masarykem, Československý spisovatel Praha 1990): „Opravdová láska
k národu je věc velmi krásná; u slušného a čestného člověka rozumí se sama
sebou; proto o ní mnoho nemluví, tak jako slušný muž nevytrubuje do světa lásku
k ženě, k rodině a tak dále... Je přece rozdíl mezi vlastenectvím a
vlastenčením; co se už Havlíček natrápil s tím jarmarečním vlastenčením,
ale jako by ho pro mnohé nebylo bývalo!“
Zvláštním pocitem na mne zapůsobilo Landovo
emocionální, skandující opakování, že Jan Palach neumřel nadarmo a že je na
nás, abychom jeho poselství přijali do našeho života. Znělo to od Landy příliš vnucujícím stylem, chtěl posluchače
strhnout, vnutit jim dost možná slepou vůli, nedával prostor k úvahám nad
tím, co a proč Palach odkazuje každému z nás. Dá se říci, že vzít si za
štít právě tuto osobnost českých dějin, je od Landy demagogické. Palach totiž
byl přemýšlivý člověk, jehož krédem nebyl nacionalismus, nýbrž burcování
společnosti zradivší své ideály, ideály dubčekovského proudu. Netvrdím, že se
Palach s Dubčekem tak či onak shodoval, tvrdím jen, že odmítl mravní
hyenismus nastupující normalizace. Landa by si ho snad mohl vzít za svědka (byť
Palachovo poselství je spojené s rozhodnutím, které je přece jen
kontroverzní a tragické, ať už pro ně máme sebevětší pochopení), kdyby chtěl
hovořit o společnosti zdevastované komunistickým režimem a kdyby ji chtěl
nasadit zrcadlo. Omezil se však místo toho na obecné moralizování a řečičky o
vlasti.
Obecně lidské myšlenky Karla Kryla, o nichž jsem psal ve čtvrtém čísle
Tématu (Nejtěžším zločinem je hlásati
lásku), jsou v Landově myšlenkovém světě také na Prokrustově loži. Kdo
zná Krylovy písně, ví, že je lze pochopit pouze jako existenciální výpovědi,
které nejsou (ani v případě písně Bratříčku,
zavírek vrátka a jí podobných) omezené časem nebo prostorem. Navíc Kryl
patří mezi intelektuální elitu českého dvacátého století a bytostně se nehodí pro Landova zjednodušující hesla, i kdyby to
byla hesla univerzální humanity. To, že se dnes Krylovy písně hrají už téměř
jenom v Landově drsném, neprocítěném provedení, jež kontrastuje s emocionálním vyzněním originálu, je alarmující.
Ostatně budovat uměleckou identitu na přejímání něčeho, co je tak intimně
spojeno s celou osobností i osobitostí autora, jako to platí pro tvorbu
Karla Kryla, působí dojmem víc než překvapivým. Kdo může soupeřit s tím,
jak své písně interpretoval? Byl někdy mezi českými písničkáři autor, jenž by
dával do provedení svých písní více ze sebe? Obávám se, že Landa Kryla jen zneužil a ve své potřebě ukázat, že je
více než primitivní rasista, svým „krylováním“ stáhl úžasně reflexivní tvorbu
na myšlenkovou úroveň fotbalových chuligánů.
Neodpustím si ještě jednu malou noticku vůči bývalým Landovým
souputníkům. Je v této společnosti málo jevů, které tak bytostně nesnáším,
jako skiny. Jenom úplný blbec, pro něhož naše civilizace splývá s čistou
průměrností „slušných lidí“, může tyto agresivní gaunery mít za ochránce před
vlivem zlých jinakých. Ostatně domnívá-li se někdo a hlásá-li, že člověk jen
pro svou barvu pleti či jinakou kulturu je špatný a nepatří mezi nás bílé,
přihlašuje se tím k nejhorším anticivilizačním běsům, o jejichž kultuře,
morálce a intelektové síle si lze myslet samé špatné věci a nic dobrého.