S Antonínem Kosíkem jsem se seznámil díky jednomu článku, který uveřejnil v Respektu, a potom i díky jeho internetovému království, které lze najít na adrese revue.vulgo.net. Osobně ho považuji za jednu z nejzajímavějších a nejsympatičtějších veličin české kultury.
Mohl byste
stručně popsat svůj dosavadní život?
Stručně: Nemohl.
Často se diskutuje o úloze novináře s ohledem na funkčnost demokracie, já bych však rád položil otázku, jak novináři v demokracii ovlivňují kulturu, a to nejen tu politickou.
To myslím kdysi dobře vyjádřil jeden politik, jemuž
čouhala sláma z bot.
Spojení „politická kultura“ je – jak každý nahlédne
– contradictio in adjecto podobně jako spojení „socialistický realismus“,
„zastupitelská demokracie“ atp. Dále: o úloze novináře se příliš nediskutuje,
ale pronášejí se omletá klišé (pronášejí je většinou dotčení novináři, a již to
je jistá výpověď o nich samých), která snad měla nějaké opodstatnění
v minulém století.
Na noviny se dnes nedá spoléhat ani v tom, že
lhou, prostě jen blábolí, blábol přestává být blábolem a dostává nový, kulturní
rozměr. Jakmile si někdo jen trochu pomyslí něco inteligentnějšího, již číhá za
bukem novinář s telekamerou, aby provedl rozhovor a vše převedl na
dvoupalcový blábolec, který si pozítří prozpěvují prvňáčči a hospodyňky.
Myslíte, že se média v Česku věnují kultuře dostatečně (myslím tím nikoli jen kvantitativní stránku, ale i problematiku kvality – o čem a jak referovat)? Zdá se mi již dlouho, že zprávy o kultuře jsou v médiích velmi povrchní a nudné. Nemáte stejný pocit?
Tak ten pocit rozhodně nemám neboť média
v Česku, jak je pěkně označujete, takříkajíc nesleduji. Říkáte-li, že jsou
povrchní a nudná, nějaké médium si zjednám, neboť dosud jsem si myslel, že jsou
jen blbá a zkorumpovaná. Povrchní a nudná – to by byl rozhodně krok
k lepšímu. Pokud to není krok k horšímu, kupříkladu oni koktající
nedoukové z Radiožurnálu, kteří skrytě propagují kamaráda
z Dobřichovic jen tak ve vzduchu zmizet nemohli. Nešli za lepším?
Jaký smysl má podvod? Je-li odhalen, jeho smysl je
jasný, ale není více podvodem, tím byl před tím; není-li odhalen, také podvodem
není, jinak by byl odhalen a podvodem by nebyl. Umění má s podvodem mnoho
společného – přinejmenším v tom, že je nesnadné o něm mluvit a nemožné a
nemoudré odpovědět a odpovídat na váš dotaz.
Možná máte pravdu… Je o kulturu na začátku nového století mezi lidmi dostatečně velký zájem? Lze to vůbec relevantně srovnávat s minulostí?
Zájem o umění a kulturu vůbec mezi lidem je
dostatečný, uvažte sám, kolik lidí se dnes dívá na televizi, čte – lze-li to
slovo použít – pornožurnály, Lidové noviny, či se kulturně vyžívá za volantem
nebo v bordelu. Co vám po minulosti? Tenkrát nemohli, chápejte. Zájem o
kulturu a umění je rozhodně dostatečný. Přečetl jsem si se zájmem chvalozpěv na
italskou překladovou kulturu Em. Špirita v Kritické Příloze. Ten dobrý
chlapec neumí ani slovo italsky, navíc není příliš chápavý, ale jde proti
proudu – žádná taková tradice není. Anebo celé nedorozumění vzniklo tak, že
bohemisté, kteří jej pozvali do Itálie, příliš česky neumějí? Prostě – kultura
je dnes pouze nástrojem. Nástrojem někdy politickým, jindy jiným. Ale to je
snad v pořádku. Bylo tomu
v minulosti jinak? Promiňte, tenkrát se nesmělo.
Ale asi jste měl na mysli umění. Chcete říci, že je
jen dobré a špatné umění (resp. jeho produkty), není umění takové a makové? Že
je jen dobré a špatné ovoce, nejsou hrušky a jabka? Vyděluje se odlišitelné –
z praktických důvodů, totiž abyste odlišil. Co od jakého si přeberte sám.
Já osobně zastáncem onoho dělení kultury spíše nejsem… Jaký je Váš vztah ke krásné literatuře? Čtete romány a básně? Prozradíte své oblíbené autory?
Čtu relativně hodně, básním se – až na výjimky –
pokud možno vyhýbám, oblíbené autory neprozradím – ze žárlivosti. Navíc má
obliba mých oblíbených autorů je někdy nestálá.
Když se mi dostanou do ruky.
Domníváte se, že je správné, jsou-li takovéto časopisy a druh kultury, kterou protěžují, dotovány ze státních peněz? Nevede princip dotací k „nekalé soutěži“ na poli umění?
Souhrně jsou dotovány rozhodně méně než jednotlivě
fotbalové kluby, na jejichž zápasy chodí méně diváků, než kolik má čtenářů
jednotlivý časopis. Jsou dotovány podstatně méně, než kolik stojí ochrana
manželky českého premiera, jsou dotovány podstatně méně než večírky, které
navštěvuje ministr popkultury. A nadělají méně škody. Dotované časopisy
zabíjejí rozhodně méně čtenářů než čtenáři dotované silnice a automobily. Atd.
Je česká literatura ve srovnání se světovou kvalitní? Mívám často dojem, že národní obrození a komunismus nás učili určité kulturní malosti a ignoranci v oblasti velkých světových kulturních témat.
Nelze svádět vše na komunismus. Tím méně na národní
obrození.
Vše možná nikoli, ale… Není v tomto směru ukázkový český pohled na Jaroslava Haška a na jeho Osudy dobrého vojáka Švejka? Jaký vztah máte k Haškovi? Myslíte, že „švejkovina“ má opravdu něco společného se Švejkem, jak ho líčí Haškova slavná kniha?
Není. Ten nejlepší. Nemá.
Dokázala se někdy naše kultura povznést nad posuzování spisovatelů (třeba Haška) podle toho, nakolik jsou nebo v čem jsou vzor, mluvčí národa, pravdy, členy maloměšťácké pospolitosti? Nedíváme se na Haška či na Hrabala jaksi shora, když víme, že vysedávali u piva?
Vzhlížíme, shora vzhlížíme.
Nemáte pocit, že Haškova swiftovská kritika Rakousko-Uherska se dá vztáhnout na každý totalitní systém, ba na každou lidskou blbost a omezenost – že je vlastně neideologická, nýbrž zcela nadčasová, obecně lidská?
Víte, každý
systém chce být totalitní, každá blbost a omezenost je dána jen jiným pohledem
– pro někoho je blbem omezený střední útočník pro jiného ten a ten – a bez
jisté ideologie se stanete jen pozorovatelem bez paměti. Říkáte-li, že Haškova
kritika je nadčasová, říkáte zároveň, že setrvává omezenost, kterou popisoval a
používal. Ale že by ona byla nadčasová a obecně lidská? V Čechách to tak někdy vypadá …
Vida. Já se domníval, že ji v zahraničí nikdo
nezná. A ani – soudě podle příšerných překladů, které jsem viděl – znát nemůže
a už vůbec nemůže pochopit. Navíc jsem
až do této chvíle věřil, že nejoblíbenější český spisovatel
v zahraničí je Ivan Klíma, alespoň on to – pokud mu dobře rozumím – tvrdí.
Ale možná si jej pletu s některým mladším kolegou z branže.
Možná je přesvědčení o oblíbenosti Švejka v zahraničí jen jednou z českých deformit. Nezávisle na tom: bude boj s nacionálními a komunistickými deformitami českého pohledu na umění náročný? Je vůbec nutný – nebo je už za námi?
Neumím odpovědět.
Blíží se patnácté výročí konce vlády jedné strany
v naší zemi. Vzpomínáte na atmosféru listopadu
V listopadu 1989 jsem nebyl v Čechách a
ani jsem neměl vízum k návštěvě.
Řekl bych, že se stále víc ukazuje, že normalizační podvědomí u velké části Čechů je silnější než jejich (pouze formální) pochopení demokracie? Souhlasil byste?
Nerozumím otázce.
Možná je to tím, že jste dlouho žil v cizině… Jakou formou by se měly připomínat listopadové události?
Zopakovat a doufat, že dějiny se zcela stejně
neopakují. Ale to je jen líbivé heslo. Listopadové události byla událost asi
takového významu, jako masový výprodej vadného tovaru za poloviční cenu. Nemusí
se vozit na skládku a ještě se vydělá.
Ale on se angažuje, nedávno kupříkladu významně
přispěl k téměř zapomenutému literárnímu směru „zvací dopisy
spřáteleným armádám“. Dopřejte mu chvíli času – kulturní pracovník není otrok.
Řekl bych: podobnost pouze vnější… A na závěr obligátní, ale důležitá otázka: jaký je Váš názor na časopis Téma?
Budete pak také chtít, abych veřejně vyjádřil svůj
obdiv vašemu novému saku, milence či bicyklu?
To ještě nevím. V každém případě děkuji za rozhovor