Ivan
M. Havel je šéfredaktorem časopisu Vesmír a jedním z těch českých vědců,
jejichž obzor zdaleka nekončí na hranici vědy. Následující rozhovor, který jsem
s ním učinil jako obvykle díky internetovému spojení, bude, věřím, velice inspirativní
pro každého čtenáře, který miluje dobrodružství poznání a tvůrčí činnosti a
který dovede ocenit jejich krásu.
Rád bych Vás na začátku tohoto rozhovoru
poprosil o pár slov o Vašem životaběhu.
To vám tedy děkuji. Co mi dělá největší
potíže – rekonstruovat nebo aspoň vymýšlet si svůj vlastní uplynulý život.
Řeknu tedy jen oklikou, že dvěma hlavními motory mého života byly zvědavost a
závist. Zvědavost mě lákala k vědám a dovedla mě vlastně k tomu, co
dělám teď. A závidím těm, kdo mohou dělat ještě něco jiného, než co zrovna
dělám já.
Neměl
jsem to zprvu snadné, v padesátých letech nebylo studium buržoazním synkům
povolováno, gymnázium (tehdy „jedenáctiletku“) jsem studoval večerně,
v prvním roce dokonce tajně, na riziko ředitele. Maturoval jsem a současně
se vyučil jemným mechanikem. Toužil jsem studovat nejdřív biologii, pak fyziku,
pak matematiku. Čím tajemnější, tím líp, ale skončil jsem na vojně, kde jsem si
četl – ze zvědavosti – knížky z vyšší matematiky. Až začátkem 60. let jsem
se dostal na elektrotechnickou fakultu, opět jen večerně. Má zvědavost mě během
studia nasměrovala k počítačům, oboru tehdy (a vlastně dodnes)
v rozkvětu. To už byl konec šedesátých let, po skončení vysoké jsem se
mohl dokonce stát řádným aspirantem (teorie logických obvodů). Pak se naskytla
možnost studia v USA, v Berkeley – doktorát odtamtud jsem už mohl
závidět sám sobě. Po návratu byly nějaké potíže (teď pro změnu kvůli bratrovi),
nicméně našlo se pro mne klidné místo v Akademii věd (Ústav teorie
informace a automatizace). Návratu z ciziny jsem vlastně nikdy nelitoval,
aspoň jsem mohl spokojeně závidět těm, komu se otevřely kariéry na slavných
světových univerzitách. V Akademii jsem se zajímal o umělou inteligenci a
teoretickou robotiku (napsal jsem knihu o robotice, která na riziko redaktora
SNTL i vyšla).
To už jsem to zase neměl snadné,
po Chartě se o mne začala zajímat StB, ani jsem si to moc nezasloužil, nic jsem
nepodepisoval, jen jsem se staral o nepříliš závadný samizdat a v bytě jsem
pořádal přednášky na různá zajímavá, i když opět nezávadná témata. Zvědavě jsem
naslouchal filosofům, přírodovědcům a uměnovědcům a záviděl jsem jim, co
všechno vědí. Odseděl jsem si za to pouhé čtyři dny ve vazbě, zato
s obviněním z podvracení republiky se sazbou až 10 let. To už jsem
nemohl být v Akademii, nějakou dobu jsem byl bez zaměstnání, půl roku v
Terplánu na riziko šéfa, posléze se pro mne našlo klidné místo v podniku pro
invalidy Meta, opět na riziko šéfa. Pracoval jsem tam jako domácký programátor-analytik
pro ČKD, na riziko tamního šéfa.
Přišel listopad 89, já záviděl
těm, kteří to organizovali a byl jsem zvědav, jak se dělá politika – tak jsem
půl roku pomáhal organizovat a dělat politiku v Koordinačním centru
Občanského fóra. Ale to už se otevřela možnost být zcela legálně na Karlově
univerzitě. Začal jsem přednášet na Matematicko-fyzikální fakultě (a přednáším
dodnes jeden kurz: Umělé a přirozené myšlení), ale záhy jsme se se dvěma
kolegy, astronomem a matematickým fyzikem, rozhodli využít všemu otevřené
situace a založili jsme transdisciplinární Centrum pro teoretická studia (při
Univerzitě, později též při Akademii věd). Lákala mě možnost mít kolem sebe
vynikající specialisty ze všech možných oborů. Mám tak opět možnost zvědavě
naslouchat filosofům, přírodovědcům a uměnovědcům a závidět jim, co všechno
vědí…
Jste šéfredaktorem vědeckého časopisu Vesmír, který zná snad každý
průměrně vzdělaný Čech. Až do konce minulého roku, celých třináct let, bylo
možné na konci všech čísel najít prezentaci výtvarného umění. Jak tento
pozoruhodný projekt vznikl?
To rovněž souvisí s onou
všemu otevřenou situací po Listopadu. Redaktoři Vesmíru (který si mimochodem
udržel skvělou úroveň přes všechny ty předešlé doby) se rozhodli „omladit“
(dnes už musím psát uvozovky) redakční radu. Hned z kraje jsme se rozhodli
překračovat hranice přírodních věd v různých směrech, i k oborům
humanitním a v malých dávkách i k filosofii. A aby nezůstalo stranou
umění, ujal se jeden z nás poslední dvoustrany a v každém čísle ji
věnoval některému českému nebo slovenskému výtvarníkovi s předností pro
ty, kteří to neměli za komunismu snadné. Leckterý vědec se tak dověděl o umění,
ale také nejeden umělec si oblíbil vědu.
Od začátku letošního roku se čtenáři Vesmíru na tomtéž místě mohou
setkat zase s velkými díly architektury. O poezii do budoucna neuvažujete?
Myslím, že pro každé periodikum je
dobré udržovat rovnováhu mezi zavedenou tradicí na jedné straně a jejím
narušováním na straně druhé. Narušili jsme tradici stránky s výtvarným
uměním a současně v ní pokračujeme, protože architektura je rovněž svého
druhu výtvarným uměním. Co bude pak, zatím neuvažujeme, je na to ještě čas.
Mimochodem, i poezie se za osvícené vlády Miroslava Holuba ve Vesmíru
vyskytovala.
Vzpomínám si, že v úvodníku Vesmíru 1/2004 jste napsal:
„Vzdělanec, který se nezajímá o věci na míle vzdálené jeho vzdělání, se rychle
mění v nevzdělance. Ty míle jsou totiž domnělé.“ Někteří velcí vědci, jako
např. Einstein, Mandelbrot, Popper, mluvili o tom, že věda a umění si jsou
velice blízko. Také si to myslíte? A proč?
No to bychom se nejprve museli
dohodnout na tom, co rozumíme blízkostí. Blízkost můžeme vidět na postavách
velikánů typu Leonarda da Vinci, můžeme ji vidět v kterémkoliv tvůrčím
duchu, který není podvodníkem natolik, aby nevěděl, co je to tvůrčí zážitek. Já
mohu pouze říci, že závidím umělcům jejich tvůrčí zážitky.
Ano, myslím, že společná je ta tvorba, to tvůrčí úsilí... a její
poctivost. Řekl bych, že přírodní vědci se uměním nebo humanitními vědami
zabývají docela často, avšak že naopak humanitní vědci a umělci se přírodním
vědám spíše vyhýbají. Existuje pro tuto, možná ale jen zdánlivou, skutečnost
nějaké rozumné vysvětlení?
O
zdánlivé, skutečné, vykonstruované, nutné, zbytečné, živené či potlačované
rokli mezi přírodovědou a humanitními obory (nebo mezi přirodovědci a
humanitními lidmi) bylo již mnoho napsáno, například pod heslem „dvojí
kultura“. Jistá asymetrie, o které mluvíte, vyplývá z povahy oněch oborů a
z jejich předmětných oblastí – toho jak se týkají lidí a jejich osobních
problémů. Ostatně přírodních věd je mnoho, humanitních též, ani umění není
jedno. Myslím, že se v těchto otázkách přílišným zobecňováním problém
zamotává a že žádné „rozumné vysvětlení“, na něž se ptáte, neexistuje.
Historika ve chvíli, kdy se zabývá třeba historií středověku, prostě příliš
nezajímá kvantová povaha chemické vazby, zatímco kvantového fyzika jistě zajímá
minulost jeho národa, určitě však ne ve chvíli, kdy hloubá nad teorií chemické
vazby.
Vy sám máte, předpokládám, k umění kladný vztah. Kdybyste o tom
však mohl trochu více pohovořit, velice by mne to zajímalo.
Jaké by to bylo, kdybych měl mít
záporný vztah? Averze, alergie? Stačila by apatie? Přívlastky kladný-záporný
jsou divné, trochu mi to připomíná onu etapu mého života, kdy se
v kádrových materiálech psalo o kladném resp. záporném vztahu
k našemu socialistickému zřízení. Až se mi nyní chtělo vám odpovědět:
„Ovšemže mám kladný vztah k umění!“; raději tedy řeknu, že nejsem apatický.
Chodím do galerií, na výstavy, kupuji umělecké publikace a maluji si ornamenty
na okraje úředních dokumentů. Dívám-li se na obraz nebo čtu li nějaké literární
dílo, představuji si vždy autora, jak to maloval či psal. Vymýšlím si ho, co
asi prožíval, jak se soustředil, radoval z vlastních nápadů a vůbec,
vžívám se do něj a závidím mu.
Byl byste pro mne ideální čtenář, a nikoli jen v žertu... Ale
nemohu se Vás při té příležitosti nezeptat na tvorbu Vašeho bratra, jak ji
vnímáte, co pro Vás znamená.
Právě.
Toho si moc vymýšlet nemohu, protože jsem ho leckdy v jeho začátcích při
práci i viděl. Byl jsem jako vždy zvědavý a asi proto byl on docela nevrlý, že
jsem ho při práci rušil. Jen tu a tam svolal rodinu (rodiče a mne) a předčítal,
co napsal. Byla to událost už pro svou jedinečnost, on to později totiž
zpravidla zahodil a celé napsal znovu. Další událostí pak bylo sedět na
premiérach jeho her, když už se pomalu mohly hrát (nebo nemohly, čímž myslím
ono slavné počernické představení). Vždy chápavé elitní publikum, skvělá
atmosféra. Nevím, zda odpovídám na vaši otázku po „vnímání“ – vnímáme očima,
ušima, ale význam toho slova se dnes podivně rozmazává. Co pro mne jeho tvorba
znamená? Že svět je složitý.
Mohl byste jmenovat některé ať už prozaiky, ať už básníky, kteří Vám obzvláště
přirostli k srdci? A čím si vysvětlujete, že jsou to zrovna tito?
Dobrá, berete na sebe riziko, že
na ty hlavní zapomenu, jsou to většinou postavy z mého dětství a
v náhodném pořadí: Carroll, Joyce, Proust, Morgenstern, Kafka, L. Klíma,
Čapek, Poe, Lovecraft, Beckett, Linhartová, Shakespeare… Jak vidíte, vesměs
osobnosti, o nichž by bylo zvláštní říkat, že „přirostli k srdci“.
Možná spíše „přirostli k duši“ nebo „proměnili duši“... ale
v každém případě jsem na sebe rád ono riziko vzal. Chtěl bych se při té
příležitosti zeptat, zda čtete literární časopisy? Např. Host, Tvar, Aluze,
Souvislosti... Čtete současnou českou beletrii?
Z časopisů si tak tak stačím něco prolistovat, spoléhám na
intuici, že při tom listování narazím na něco hezkého. Závidím těm, kdo všechno
stihnou přečíst. Závidím dokonce i redaktorům, přesto, že jsou za čtení
placeni.
Osobně se domnívám, že v těchto časopisech se možná až příliš
často mluví „o ničem“ a že pro člověka, který chce přemýšlet a rozumět, je
jejich styl příliš esoterický a samoúčelný. Jak by podle Vás měl vypadat
literární časopis, který by četl široký okruh inteligence, včetně přírodních
vědců a inženýrů?
Já bych esoteričnost nikomu neměl za zlé, ta totiž živí moji zvědavost.
Čím však méně rozumím, tím čtu pomaleji a tím pak méně přečtu a nic nedočtu.
Čím více rozumím, tím méně mě to baví, pokud to ovšem není něco nápaditě a
neprimitivně vtipného. To ale mluvím za sebe. Nevím,
jaký časopis by četl „široký okruh inteligence“ a nevím také, je-li dnes vůbec
nějaký takový „široký okruh“. Znám jen emergentní, diferencované, malé skupiny,
které si asi pěstují své časopisy i čtenáře.
A možná je tomu tak jen proto, že žádný široce působící literární
časopis zatím neexistuje... Chtěl bych se však ještě vrátit k umění.
V čem vidíte jeho funkci a smysl? Myslíte, že se má prostě jen líbit, nebo
že by mělo mít i jakousi duchovní funkci?
V té souvislosti napadá otázka, jak
vnímáte šoubyznys? Je v nějakém smyslu nebezpečný?
Pojďme tedy k jinému tématu. Vstoupili jsme do EU... co by to
mohlo přinést pro českou vědu, resp. pro českou kulturu?
Vstoupili jsme do EU, stali jsme
se Evropané. Kdekdo zkoumá, zda nám to přinese výhody nebo nevýhody, míněno
zpravidla materiální. Já to vidím daleko víc symbolicky, že se hlásíme
k evropské kulturní tradici po mnoha letech častušek, dědů Mrázů, mávátek,
překročených závazků, brigád a kádrových rezerv. Možná se to překývne na něco
obdobného z druhé strany, nevím. Česká věda je evropská protože světová,
aspoň ve většině oborů. České kultuře vplynutí do Evropy pomůže (paradoxně)
právě v tom, že jí v touze po zachování vzbudí k českosti a svérázu.
Evropská integrace je dost možná jedním z projevů té často
skloňované, proklínané, ale i milované globalizace světa. Dalo by se říci, že
přírodní vědy již mají globalizaci za sebou a že jejich zkušenost je
povzbuzující?
V jistém smyslu byly přírodní
vědy globalizované vždy a stěží to tedy lze nazývat zkušeností. Věc je ovšem
složitější, protože ve vědě panuje jakýsi princip komplementarity: čím
světovější obor, tím užším tématem se zabývá, a čím více institucí po světě se
k nějakému tématu hlásí, tím méně jednotlivců mu dobře rozumí.
Sdílíte obavy Vašeho bratra ze současného bouřlivého vědeckého a
technického vývoje? Je rozvoj vědy a techniky reálným nebezpečím pro životní
prostředí a pro kulturní hodnoty?
Můj názor na techniku je
ambivalentní. Velkou část mého života mě živila, musel jsem tomu všemu i dost
rozumět. Jediné, v čem – obecně řečeno – vidím problém, je že technizace,
digitalizace a virtualizace našeho života už postupuje rychleji, než je zdravé,
totiž než se vystřídají generace. Takže lidstvo je trochu zaskočeno, jako ten
můj bratr.
Možná jsme svým způsobem zaskočeni všichni, i když to třeba my mladší
ještě nevíme. Ale pokud jde o globalizaci v součtu, je podle Vás spíše
něčím pozitivním nebo negativním?
O
vědě jsem už něco řekl, jinak přijde na to. Uniformita hotelů, restaurací,
spotřebního zboží je odpuzující, ale to musí přejít, musí přece přijít další
vlna, kdy nebude nad originálnost, každý po ní bude toužit. Jsem příznivcem
oscilací, tak ať se třeba střídá pozitivní s negativním (v očích jednoho)
a naopak (v očích druhého).
Mnozí lidé používají v souvislosti se světovým děním po jedenáctém
září 2001 slovního spojení „střet civilizací“. Dochází k němu opravdu?
Myslím, že existují dvě světonázorové tendence, které do jisté míry předurčují
stanovisko v této otázce: liberálně-osvícenský názor střet civilizací
odmítá a věří v osvětu a v postupné šíření vzdělanosti, demokracie a
blahobytu, naopak konzervativně-nacionalistický proud vidí střet civilizací
jako ústřední věc současného i budoucího vývoje světové politiky.
Víte, nejsem historik ani
politolog, trochu i závidím těm, kdo mají na takovéto otázky připravenou
chytrou odpověď. Myslím jen, že se málo ví o interakci úrovní. Co tím myslím: o
„střetu“ jsme zvyklí mluvit na úrovni jednotlivců nebo skupin nebo národů nebo
civilizací. Pak jsme najednou zaskočeni střetem napříč úrovněmi, například
střetem mezi jednotlivcem a civilizací (bin Ladin versus Západ).
Nebo střetem malé skupiny, dobře vyzbrojené a manipulující fanatiky,
s civilizací (v tomto případě tou západní)... Střet civilizací je podle
některých ale pouhým střetem dvou různých náboženství, tedy křesťanství a
islámu. Jakou úlohu podle Vás bude mít náboženství v příštím století a
jakou by mít mělo?
Jako
člověk nerozhodný ve ve věcích víry své i cizí, neumím Vám dost dobře
odpovědět. Myslím jen, že je zvláštní, jak i při charakteristické lidumilnosti
všech náboženství vždy docházelo a stále dochází k nelítostným střetům a
šarvátkám v jejich jménu.
A možná je to spíš typické pro homo sapiens sapiens obecně než pro
náboženství jako takové. Řekl bych, že kultura se tak nějak bez náboženských
otázek neobejde a že zároveň naopak se náboženství tolerantní a vyspělé
neobejde bez vyspělé kultury, která je mostem od člověka k člověku. Jak se
na vztah mezi náboženstvím a kulturou díváte Vy?
A v doplňku ke své předchozí
odpovědi mohu jen konstatovat, že náboženství vždy mělo a má úzký vstah
ke kultuře a kulturnosti. Z jistého hlediska je dokonce součástí kulturnosti.
Pak ovšem se bez ní neobejde, nemělo by čeho být součástí. Kultuře bez
náboženství by zase cosi chybělo – vymezování se k transcendentnu a
tajemnu v nejhlubším slova smyslu je povinností, potřebou a výsadou
každého kulturního člověka.
Poslední prostor jsem si, jako i v minulých rozhovorech, vyhradil
pro otázku, jak se Vám osobně líbí časopis Téma a zda Vás něčím zaujal.
Tušil jsem tuto otázku a tak jsem
před chvílí prolétl čísla 0 až 4 na internetu. Myslím, že jde o pozoruhodný a
obětavý ediční výkon, snad je jeho nevýhodou – ale současně i výhodou – že je
do jisté míry dílem jednoho člověka. Závidím a jsem zvědav.
Děkuji Vám za rozhovor.