Může být blahobyt nějak spojený s uměním? Je pravda, že když se
občas hovoří o moderním blahobytu, myslí se tím především blahobyt materiální,
sociální a psychologický. Nicméně, jak je notoricky známo, cosi tomu stále chybí. Spotřeba všude kolem nás produkuje obrovské
množství odpadků, poškozuje přírodu a nás zanechává často až příliš prázdnými,
ne-li frustrovanými. Sociálně vzato se stále musíme obávat recesí, možných
krizí a nestabilit. Evropa se zmítá v bolestném probouzení se z absurdního
systému sociálního nadstandardu, který kdysi zavedla, Spojené státy zase stojí
pouze na vratkých nohách šíleného konzumního kolotoče. Ochránci životního
prostředí naproti tomu skloňují svá slova o „trvale udržitelném rozvoji“. Kdo
se o tom chce dozvědět více, ať si přečte např. něco od Al Gora, bývalého
viceprezidenta USA za Clintonovy administrativy. Já se omezím především na to,
jak by mohlo umění souviset s blahobytem, který by byl více blahobytný, než je ten současný.
V jistých kruzích bývá zvykem blahobyt jako takový šmahem
odsuzovat. Je prý dobré a rozumné vrátit se do časů, kdy většina obyvatel
Západu žila v bídě a v epidemiích, trávila svůj život těžkou prací a
umírala ve třiceti letech a beze všeho vzdělání. Osobně se domnívám, že je to
velmi blízké nápadu zavřít nás všechny do jednoho velkého a vskutku
všudypřítomného koncentračního tábora. I kdybychom vzali pláč všech odpůrců, ba
žalobců dnešní materiální společnosti v úvahu, těžko bychom mohli takovou
vizi budoucnosti nějak ospravedlnit. Zároveň nelze přistoupit na to, aby nám
tito skvělí duchové s těmi vskutku nejlepšími úmysly (i když kdo ví, jaké
úmysly mají opravdu?) určovali, co už
smíme jíst, pít, užívat, tedy jaký stupeň blahobytu je tomu či onomu člověku
adekvátní. Blahobyt je prostě a jasně dobro,
musíme však hledat ještě lepší, hlubší blahobyt, než máme dnes.
V moderních technologiích, které postupně nahrazují nešetrné,
neefektivní a velice hrubé technologie minulosti, začíná být stále důležitější
invence a kreativita. Tyto dvě, a dalo by se říci umělecké, vlastnosti jsou podle všeho tou nejlepší nadějí pro
životní prostředí, pro řešení všech hlavních problémů, které s ním máme.
Je to nový směr, opravdu odlišný od toho, co známe z klasického těžkého
průmyslu. Pojetí blahobytu „vyrobit všeho moc“ a „mít všeho moc“ také snad
pomalu ustupuje do pozadí. Stále důležitější je to, co člověk má, než to, kolik
toho má. Nakoupit hromadu věcí, spotřebovat je a zbytky vyhodit, to je opravdu
blahobyt, jenž lze ocenit pouze z pohledu bídy, nikoli z pohledu
nových nadějí. Intenzivní blahobyt by
měl být směřován na radost z věcí originálních, s vysokou přidanou
hodnotou, cenných také v dlouhodobé perspektivě – na věci de facto
umělecké. Umělecký přístup k věcem, schopnost se u nich zastavit a opravdu
se jimi kochat, radost ze vzdělání a z konverzace, ze světa stále více
sofistikovaného, to je podle mne šance pro jedenadvacáté století. I ekonomicky
by to mělo být udržitelné a perspektivní, neboť místo levného obrovského množství
by se produkce zaměřila na dražší, zároveň však méně početné výrobky. Národní
produkt by tak mohl více a více stoupat, aniž by ohrožoval přírodu nebo lidskou
duši, spočíval by totiž ne ve množství, nýbrž ve kvalitě věcí.
Co se ale může ukázat opravdu jako vážný problém na cestě směrem
intenzivnímu blahobytu, je malá ochota intelektuálů a umělců být nositeli této
tradice: nedávají obyčejným lidem vzor intenzivního přístupu k životu, nýbrž
častěji propadají horečným nákupům a horečné spotřebě spolu s nimi.